بازدید 3628
تابناک گزارش می دهد؛

تداوم اظهار همدردی مقامات بین المللی متعاقب شهادت رییس جمهور ایران | پیام تسلیت کره شمالی و پاپ فرانسیس | حضور علی اف در سفارت ایران | نخست وزیر بنگلادش: آیت الله رئیسی رهبری خردمند و فداکار بود | اعلام عزای عمومی در برخی کشورها

متعاقب شهادت رئیس جمهور ایران و هیات همراه، رهبران کشورهای مختلف با صدور پیام تسلیت و حضور در سفارتخانه های ایران با ملت و دولت ایران ابراز همدردی کردند.
کد خبر: ۱۲۳۸۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴ 21 May 2024

 

تابناک جهان: بالگرد حامل ریاست جمهوری اسلامی ایران که برای افتتاح پس از افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به منطقه مرزی رفته بود در مسیر بازگشت به تبریز، بعدازظهر یکشنبه دچار سانحه شد و تمام سرنشینان آن به مقام رفیع شهادت نائل شدند.

متعاقب این سانحه ناگوار مقامات کشورهای مختلف با ارسال پیام تسلیت، همدردی خود را با مردم و دولت ایران اعلام کردند.

در پی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و هیأت همراه در سانحه سقوط بالگرد، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان تسلیت خالصانه و اندوه خود را به پیشگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی تسلیت گفت.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان دوشنبه شب شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در سانحه سقوط بالگرد را به رهبر معظم انقلاب اسلامی تسلیت گفت.

پاپ ۸۷ ساله در این پیام به زبان انگلیسی خطاب به رهبر معظم انقلاب نوشت: درگذشت رئیس جمهور، ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و تمام کسانی که در سقوط بالگرد دیروز جان خود را از دست دادند را تسلیت می‌گویم.

«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی بامداد سه‌شنبه شهادت آیت‌الله دکتر «سید ابراهیم رئیسی» ریاست جمهوری اسلامی ایران و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه را تسلیت گفت.

رسانه دولتی کره شمالی (کِی‌سی‌اِن‌اِی) گزارش داد که کیم در پیامی به «محمد مخبر» کفیل ریاست جمهوری اسلامی ایران، به نیابت از ملت و دولت کره شمالی شهادت دکتر رئیسی و امیرعبداللهیان و هیأت همراه را تسلیت گفته است.

بر این اساس، رهبر کره شمالی شهادت رئیس جمهور ایران را ضایعه بزرگی برای «مردم برادر ایران و مردم جهان که برای استقلال و عدالت تلاش می‌کنند» خواند.در این پیام آمده است که آیت‌الله شهید رئیسی یک دولتمرد برجسته و دوست صمیمی مردم کره شمالی بود که کمک بزرگی به آرمان مردم ایران برای حفاظت از حاکمیت، توسعه و منافع کشورشان کرد.

فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه در پیامی ضمن تسلیت به خاطر شهادت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران و امیر عبد اللهیان وزیر امور خارجه فقید کشورمان، گفت: ایران و امت اسلامی دو مقام برجسته خود را از دست داد که زندگی خود را وقف خدمت به کشور و امت اسلامی کردند.

همچنین، موسی فکی مهامت، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در پیامی شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران را به رهبر و ملت این کشور تسلیت گفت.

در بیانیه رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا که دوشنبه شب منتشر شد، آمده است که از درگذشت غم‌انگیز رئیس‌جمهور ایران، وزیر امور خارجه و هیأت همراهش عمیقاً متأثر هستم.

نخست‌وزیر بنگلادش شیخ حسینه نیز در پیام تسلیت شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی را رهبری خردمند در سطح بین‌المللی خواند.

«از شنیدن خبر درگذشت غم انگیز رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و اعضای هیأت همراه در سانحه دلخراش بالگرد بسیار شوکه شدم». این را نخست‌وزیر بنگلادش اعلام کرد.

شیخ حسینه در نامه خطاب به محمد مخبر مدیر قوه مجریه ایران، به نمایندگی از دولت و ملت بنگلادش تسلیت عمیق خود را به ملت برادر ایران اعلام کرد.

رئیس جمهوری آذربایجان الهام علی‌اف با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در این کشور، بار دیگر شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و همراهان آن‌ها در سانحه هوایی یکشنبه را تسلیت گفت.
 
رئیس‌ جمهوری آذربایجان الهام علی‌اف دیروز هم در پیام تسلیت خود اعلام کرد «در این روز غم‌انگیز، از خداوند متعال برای ملت دوست و برادر ایران صبر و شکیبایی مسئلت دارم. ما در غم شما شریک هستیم و از طرف خودم و مردم (جمهوری) آذربایجان به شما، خانواده‌ها و عزیزان جانباختگان و ملت ایران تسلیت عرض می‌نمایم».

سه روز عزای عمومی در لبنان

نجیب میقاتی، رئیس دولت پیشبرد امور لبنان در پی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان او در این کشور عزای عمومی اعلام کرد.

در بیانیه دفتر نخست وزیری لبنان آمده است که پرچم‌ها در نهادهای لبنان به مدت ۳ روز به حالت نیمه‌افراشته در خواهد آمد.

سه روز عزای عمومی در سوریه

در پی شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی و حسین امیر عبداللهیان، دولت سوریه از ۳ روز عزای عمومی در این کشور خبر داد.

یک روز عزای عمومی در عراق

دولت عراق نیز پس از ارسال پیام رسمی و تسلیت به مردم ایران و رهبر معظم انقلاب به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور کشورمان و همراهان ایشان، از یک روز عزای عمومی در این کشور خبر داد.

اعلام یک روز عزای عمومی در هند

دولت هند هم ضمن اعلام تسلیت برای شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجهٔ ایران، فردا را در هند عزای عمومی اعلام کرد.

ترکیه یک روز عزای عمومی اعلام کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه اعلام کرد که کشور او بابت درگذشت رئیس‌جمهور ایران یک روز عزای عمومی اعلام می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی